Üldine info mootoriõlidest
Õli viskoossus
Õli viskoossuse klassid SAE (Society of Automotive Engineers âAutoinseneride Liit) järgi â mootoriõlide klassifikatsioon dünaamilise ja
kinemaatilise viskoossuse mõõtmise alusel erinevate temperatuuride juures.
Viskoossusklassid näitavad õli âpaksustâ ja temperatuuritaluvust, kuid ei ole otseselt seotud õli kvaliteediga. Esimene number, millele tavaliselt
järgneb W-täht, näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel ehk nn talvist viskoossust (Winter). Teine number näitab õli võimet säilitada piisav
âpaksusâ ka kõrgetel temperatuuridel ehk nn suvist viskoossust. Mida väiksem on talvine number (SAE 0W, 5W, 10W jne), seda madalamatel
temperatuuridel jääb õli âvedelaksâ â see kergendab mootori käivitamist ja kaitseb külma mootorit. Mida suurem on suvine number (SAE 30, 40, 50
jne), seda viskoossem on õli 100-kraadise temperatuuri juures ja seda paremini suudab ta mootorit kaitsta äärmuslikes töötingimustes.
Õli kvaliteet
ACEA (Association des Constructeurs Europeens de lâAutomobiles âEuroopa Autotootjate Assotsiatsioon) klassifitseerib õlid 3 kategooriasse:
A â bensiinimootorid
B â kergveokite diiselmootorid
E â raskeveokite diiselmootorid
Bensiinimootorid
A1â kõrge kütuse säästmise määraga õlid
A2 - laiaotstarbelised standardsed õlid
A3 âõlid mootoritele, mis töötavad rasketes ekspluatatsioonitingimustes
A5â õlid kõrge kütuse säästmise määraga mootoritele, mis töötavad rasketes ekspluatatsioonitingimustes
Kergveokite diiselmootorid
B1 â kõrge kütuse säästmise määraga õlid
B2 â laiaotstarbelised standardsed õlid
B3 â õlid mootoritele, mis töötavad rasketes ekspluatatsioonitingimustes
B4 â õlid otsepritsega mootoritele
B5 â õlid kõrge kütuse säästmise määraga mootoritele, mis töötavad rasketes ekspluatatsioonitingimustes
Raskeveokite diiselmootorid
E2 â laiaotstarbelised standardsed õlid
E3 â õlid kasutamiseks rasketes ekspluatatsioonitingimustes ja seal, kus tekib vajadus olla vastavuses Euro I ja Euro II nõuetega
E4 â pikendatud vahetamisperioodiga õlid
E5 â pikendatud vahetamisperioodiga õlid mootoritele, mis töötavad väga rasketes ekspluatatsioonitingimustes
E7
API (American Petroleum Institute â Ameerika Naftainstituut) klassifitseerib mootoriõlid selle kvaliteedi ja kasutustingimuste alusel järgnevalt:
S â bensiinimootoritele
C â diiselmootoritele
Teine täht määrab kasutusklassile esitatud nõuete taseme â mida kaugem täht tähestikus, seda kõrgem kvaliteet.
Alates A-st (kõige madalam klass) kuni M-ni (kõige kõrgem klass) bensiinimootoritele
Kuni I-ni diiselmootoritele
Mootoriõlid, mis vastavad üheaegselt nii diisel- kui bensiinimootorite nõuetele, on universaalsed õlid ning omavad kvaliteediklassi kaksiktähistust,
näiteks SL/CF, A2/B2.
Mootoritootja soovitused
Mootoritootja esitab iga auto hooldusjuhendis info selle kohta, millist mootoriõli tüüpi tuleb kasutada. Lisaks märgitakse ära viskoossuse klass,
kvaliteediklass ning õlivahetamise periood. Mootoritootja soovitusi peab kindlasti järgima.
Lisaks:
suure läbisõiduga auto puhul ei tasu vahetada õli varasemast kõrgema kvaliteediklassi õli vastu
sünteetilised ja poolsünteetilised mootoriõlid on mõeldud uutele või väikese läbisõiduga autodele; neid ei tasu kasutada vanemate mootorite puhul
mootoriõlide segamine on lubatav ainult sellisel juhul, kui õli lisamine on hädavajalik ning vajalik õli puudub.
|
|